Na Mostovej ulici pribudol alternatívny chodník
Mostová ulica v Partizánskom je už niekoľko dní rozdelená na časť pre motoristov a pre chodcov. Širší pás, ktorý na jednej strane lemuje úsek štátnej cesty I/64, už nie je viac definovaný ako krajnica. Po novom plní funkciu chodníka a slúži chodcom a cyklistom.
Hustá premávka a nebezpečné prechádzanie. To boli hlavné argumenty občanov, ktorí sa viackrát obrátili na vedenie mesta s požiadavkou vybudovať na Mostovej ulici chodník. Snaha o jeho výstavbu zo strany primátora Jozefa Božika síce bola, no jeho realizácia narazila hneď na začiatku na dve prekážky. Jednou boli nedoriešené majetkové vzťahy pozemkov pod komunikáciou, projekt však zastavil druhý, závažnejší problém. Týkal sa dažďovej vody, ktorá by výstavbou chodníka nemala prirodzene kam odtekať. Alternatívne riešenie ponúkla realizačná firma z Prievidze. „Použili sme reflexné stĺpiky z umelej hmoty kombinované s tzv. dopravnými gombíkmi (klincami), aby aj v noci bolo chodník jasne vidno. Ohybné stĺpiky, ktoré sú umiestnené približne každých desať metrov, slúžia na to, aby zimná údržba nezrámovala spomínané dopravné gombíky,“ vysvetlil riešenie situácie na Mostovej ulici Miloš Souček, konateľ realizačnej firmy. Po stĺpikoch budú môcť autá v prípade núdze prechádzať. Sú totiž flexibilné a pri náraze by sa mali zohnúť a znova vrátiť do pôvodného stavu.
Schodné riešenie pre chodcov i motoristov
Podobným spôsobom je riešený aj úsek cesty v Novákoch. Dopravné prvky sú tu však len gumené, čo by pri veľkej frekvencii chodcov a cyklistov v Partizánskom nestačilo. „Tento chodník by mal byť úplne separovaný od cesty, ale po dohode s dopravnou políciou sa domnievame, že týmto spôsobom vieme najlepšie oddeliť hustú premávku od chodcov a cyklistov,“ dodal Souček. Úprava komunikácie oslobodí jedných i druhých od nosenia reflexných prvkov. „Dopravné značenie určuje, že tento priestor je vyhradený pre chodcov a cyklistov. V tomto prípade je to podľa zákona chápané ako chodník. Chodec, ktorý sa po tomto chodníku pohybuje, nemusí používať reflexné prvky, tak, ako by ich musel používať, keď to bola krajnica,“ vysvetľuje Peter Minárik z referátu miestnych komunikácií MsÚ v Partizánskom. Alternatívne riešenie sa pozdáva aj primátorovi, ktorý sa na inštaláciu dopravného značenia prišiel pozrieť spolu s kompetentnými pracovníkmi MsÚ v utorok 14. januára 2014. „Úpravou štátnej cesty I/64 dosiahlo mesto ten efekt, ako bolo avizované. Bol vytvorený koridor pre všetkých chodcov a cyklistov pohybujúcich sa na Mostovej ulici a zároveň bol vytvorený koridor podstatne bezpečnejší, než tomu bolo pred realizáciou tejto stavby. Teší ma, že sme tým splnili požiadavky občanov, ktorí už dlhé roky apelovali na podstatne vyššiu bezpečnosť,“ skonštatoval primátor.
(Tempo, upr.)